משתוקא בתרין

מה בהרצאה?

פתגמים ומטבעות לשון הם ביטויים קצרים וממוקדים שמשקפים חוכמה עממית או תובנות חיים. הם משולבים בשפה היומיומית שלנו – באמצעי התקשורת, בספרות, ובשיח בין אנשים, ויתרונם הוא העברת מסרים בצורה תמציתית וציורית.

פתגמים רבים מקורם עתיק והם צמחו מתוך התרבויות השונות, כמו "הדרך לגיהינום רצופה כוונות טובות" או "הכתובת היתה על הקיר". הם מציעים עצות ותובנות לחיים באמצעות דימויים חזקים או ניגודים פרדוקסליים. פתגמים אלה חיים איתנו לאורך דורות ומסייעים בהמחשת רעיונות מורכבים באופן פשוט וזכיר.

לעומת זאת, מטבעות לשון הן ביטויים ייחודיים וצבעוניים המאפיינים שפה או תרבות ספציפית, כמו "יוצא מהכלים". הן נוצרו באופן ספונטני בשימוש יומיומי, ומשפרות את העושר והמרקם של השפה. מטבעות לשון מעניקות לשפה גוון הומוריסטי, סרקסטי או ציורי. מטבע לשון צומח על רקע תרבותי וסביבתי מסוים, ולעיתים ממשיך להתקיים גם לאחר שרקע זה נעלם. דוגמה טובה לכך היא הביטוי "נפל האסימון", שמקורו בתקופה שבה טלפון ציבורי הופעל באמצעות אסימון. אף ששיטה זו חלפה מן העולם – נותר איתנו הניב שנוצר ממנה. 

פתגמים ומטבעות לשון מעשירים את השפה שלנו, מאפשרים ביטויים קצרים וקולעים של רעיונות מורכבים, וממחישים את הקשר ההדוק בין שפה לתרבות. הם ממשיכים להתפתח ולהתחדש עם הזמן, ומהווים חלק בלתי נפרד מהמורשת התרבותית שלנו.

(בתמונות שבעמוד זה:  "הפתגמים ההולנדיים" מאת הצייר הפלמי פיטר ברויגל האב, 1559)

אין מדובר בלמידה שגרתית של פתגמים ומטבעות לשון, אלא עיון מלומד במקור של כל פתגם. 

"הכתובת על הקיר", לדוגמא, הוא פתגם שכיח מאוד בשיח הישראלי (אולי בשל תרבות ארגונית קלוקלת), ומקורו בסיפור המסופר בספר דניאל, על משתה בלשצאר. הסיפור מובא בארמית, מה שמקשה יותר על הבנתו. פתגם זה כלשונו אינו כתוב בספר דניאל אלא נולד מתוך הסיפור האמור.

ההרצאה מלווה בעושר ויזואלי ומלאה בהומור.

Nobility world

lectures 1

lectures 2

lectures 3

lectures 4