קונקטינג פיפל: מיכלאנג'לו והתקרה הסיסטינית

מה בהרצאה?

תקרת הקפלה הסיסטינית בוותיקן היא אחת היצירות האמנותיות הגדולות והמפורסמות בעולם. על התקרה העצומה ששטחה כ-500 מטרים רבועים, ציור הענק שיצר מיכלאנג'לו בין השנים 1508-1512.

ציור התקרה מתאר תמונות מפורטות ומרשימות, הלקוחות מסיפורי בריאת העולם והתנ"ך בסגנון רנסנסי מלא חיים. בראש התקרה, מתואר סיפור הבריאה כאשר אלוהים יוצר את העולם בנשיפה, ולידו תמונת יצירת האדם המפורסמת – אלוהים מושיט את ידו לאדם הראשון.

לכל אורך התקרה מפוזרות סצינות פרסקו דרמטיות מההיסטוריה המקראית, עם מבחר דמויות מכתבי הקודש. התקרה כוללת גם דמויות אלגוריות של נשים המייצגות תכונות שונות. היצירות נטועות בדמיון עשיר של מיתולוגיה רנסנסית וקלאסית יוונית.

יצירת התקרה מהווה אחד משיאי האמנות הציורית בכל הזמנים, ומדגימה את כישרונו הברור ודמיונו של מיכלאנג'לו.

מיכלאנג'לו בוונארוטי היה אמן איטלקי רב-תחומי מהתקופה הרנסאנסית, אחד מגדולי האמנים בהיסטוריה. הוא נודע כפסל, צייר, ארכיטקט ומשורר, שהתמקד בעיקר בפיסול ובציור ציורי קיר ענקיים.

יצירותיו המונומנטליות כוללות את פסל דוד המפורסם, פרסקו תקרת קפלת הסיסטינית (כאמור לעיל), וציורי קיר בקפלה הסיסטינית המתארים את יום הדין וחזון תחיית המתים.

מיכלאנג'לו היה בעל כישרון על-אנושי המדגים את שיא היצירתיות והאמנות של הרנסאנס. יצירותיו המפוארות עומדות כדוגמה לחזון אמנותי נשגב.

(בתמונה משמאל: הסיבילה האריתראית (The Erythraean Sibyl) שעמדה בראש האוראקל באריתראה שביוון העתיקה)

Nobility world

lectures 1

lectures 2

lectures 3

lectures 4