קולומבוס. לא מה שחשבתם

מה בהרצאה?

גילוי הארץ הלא-נודעת (Terra incognita) הוא חלק מהותי ברשימת התגליות והמהפכות של העת החדשה המוקדמת. 

קריסטופר קולומבוס ואמריגו וספוצ'י היו שני יורדי ים מפורסמים שחוללו מהפכה בתקופת הגילויים הגדולים באירופה. למרות שהם התחרו זה בזה, שניהם השפיעו רבות על הניווט והגיאוגרפיה במאה ה-15 ובתחילת המאה ה-16.

קולומבוס, האיטלקי מגנואה, הציג למלכי ספרד הקתוליים את תכניתו להגיע לאסיה בהפלגה מערבה, וזכה למימון הכתר הספרדי. הוא נודע בזכות גילוי יבשת אמריקה ב-1492, אף שעל פי חישוביו השגויים הוא הגיע לקצה המזרחי של אסיה… אולי להודו. מסעותיו השפיעו רבות על התיישבות אירופה בחלקים מהאיים הקריביים ובאמריקות. 

לעומתו, אמריגו וספוצ'י, הימאי האיטלקי, קרא תיגר על הטענה שקולומבוס הגיע להודו והאזור שגילה. בשנת 1507, לאחר שהפליג לחופי דרום אמריקה, טען וספוצ'י כי המקום שגילה הוא למעשה יבשת חדשה ולא הודו או אסיה. השם "אמריקה" נגזר מגילויו של אמריגו. 

 

כיום מבליטים הוגי דעות ומדינאים את הצד האפל יותר של הכיבוש האירופי ביבשת אמריקה, וקולומבוס נראה יותר ויותר בעיני היסטוריונים כ"ראשון המנצלים ולא הראשון מבין מגלי הארצות".
ברחבי העולם המערבי לאחרונה, הושחתו פסלים ומונומנטים של קולומבוס וכובשים אחרים, ומדינות רבות כבר אינן מכירות ב"יום קולומבוס" (30 באוקטובר), ובמקום זאת בוחרות לחגוג את יום העמים הילידים.

בהרצאה זו נכיר את מסעותיו של קולומבוס, את תלאות הדרך, את מעמדו ותפקידיו לאחר גילוייו, ואת מקומו ב"יריית הפתיחה" לתקופה הקולוניאליסטית.

 

גלרייתתמונות