פורטוגל: הראשונה להעז

מה בהרצאה?

פורטוגל היוו כוח ימי מרכזי בתקופת גילויי העולם החדש במאות ה-15 וה-16. צי הספינות הפורטוגליות היה חלוצי ההפלגות המסחריות והמדעיות שחשפו יבשות וימים חדשים.

החוקרים הפורטוגלים היו בין הראשונים שהשיגו התקדמות משמעותית במסעות הימיים לאזורים לא מוכרים. קשה לא להזכיר את דמויות המפליגים המיתולוגיות כמו ואסקו דה גמה ופרננדו מגלן. דה גמה היה החלוץ שהצליח לראשונה להגיע לחוף ההודי בעקבות הפלגה בדרך הימית סביב אפריקה. מגלן היה מפקד הצי שביצע את ההפלגה הראשונה סביב כדור הארץ.

במאה ה-15 הונהגו בפורטוגל טכנולוגיות חדשות בתחום הספנות כמו ספינות גדולות יותר, מצפני משוכללים ושיטות ימאות מתקדמות. פריצות דרך אלה אפשרו לחוקרים הפורטוגליים להרחיב את טווח הימאות שלהם.

מסעות הגילוי של הספנים הפורטוגלים לאמריקה, לאסיה ולאוקיינוס השקט, העשירו את הידע הגאוגרפי והימי של העידן החדש. הם סללו דרך להתיישבויות אירופאיות במושבות חדשות ולמסחר עולמי ענק. הישגיהם של הפורטוגלים הגדילו את התהילה וההון של הממלכה, וקידמו באופן מכריע את ההתקדמות המדעית והכלכלית של אירופה כולה.

חציית קו המשווה בהפלגות הייתה אירוע חגיגי ומשמעותי בקרב הצוותים הימאים בעת החדשה המוקדמת. מעבר מחצי הכדור הצפוני לדרומי והיפוך הכוכבים במזלות הגרמו להרגשה של חצייה מסמלית ל"עולם חדש".

כאשר ספינות חצו את קו המשווה, צוותי הספינות ערכו טקסים מיוחדים והופעות קרנבליות שכללו המחזות, ריקודים ותחפושות. במהלכם, חלק מהצוות לבש תחפושות פראיות ו"טבל" את יתר הצוות בקריאה לרוחות הים. הטקסים האלה היוו מנהג מסורתי המציין את המעבר הסמלי לנתיב חדש ולב הגילויים.

חציית קו המשווה הייתה נקודת ציון משמעותית לימאים ומגלים בעבר. היא סימלה את הכניסה לעולמות חדשים ולא מוכרים, את האומץ ללכת למרחקים בלתי נודעים בעבר.

ההרצאה מלווה בעושר ויזואלי ובקטעי מוסיקה של מלחינים מהממלכה. 

Nobility world

lectures 1

lectures 2

lectures 3

lectures 4