ברייקינג: שפן קורא בתורה

על מה נדבר?

השאלה מי כתב את התנ"ך היא שאלה מורכבת ומעניינת. התנ"ך הוא אוסף של ספרים שנכתבו על ידי מספר רב של כותבים שונים, לאורך תקופה ארוכה של מאות שנים. על פי המסורת היהודית והנוצרית, חלקים גדולים מהתנ"ך נכתבו על ידי דמויות היסטוריות כמו משה (חמשת ספרי התורה הראשונים), יהושוע, שמואל ודוד המלך. עם זאת, חוקרים מודרניים מעריכים שרבים מספרי התנ"ך נכתבו על ידי כותבים אנונימיים, או עברו עריכה וכתיבה מחדש על ידי כותבים מאוחרים יותר.

על פי הגישה הביקורתית לחקר התנ"ך, רבים מספרי התנ"ך הם תוצר של מסורת עשירה של סופרים, משוררים ואנשי דת שתרמו חלקים, עדכנו, ערכו וכתבו מחדש את הטקסטים לאורך מאות שנים. זהו אחד הגורמים שהופכים את התנ"ך ליצירה ספרותית וקדושה מרתקת ומורכבת.

כך או אחרת, התנ"ך משקף את התרבות, ההיסטוריה והאמונה של העם היהודי לאורך אלפי שנים. 

במפגש הראשון אציג סוגיות ובעיות טקסטואליות בתנ"ך ובשתי הגישות העקרוניות לפתרון בעיות אלו: הגישה המסורתית והגישה הביקורתית.האם דוד הוא זה שהרג את גלית? האם יתכן שספר בראשית מציד שתי גרסאות לבריאת העולם? היתכן שמשה כתב על עצמו "וְהָאִישׁ מֹשֶׁה עָנָיו מְאֹד מִכֹּל הָאָדָם אֲשֶׁר עַל פְּנֵי הָאֲדָמָה"? ועוד שאלות מסוג זה.

במפגש השני נדון בשאלה המרכזית: "מי כתב את התנ"ך" על פי שתי גישות אלו. מצד אחד – הגישה המסורתית המבוססת על מובאה בתלמוד הבבלי שבה מפורט מי כתב כל ספר; ומצד שני – הגישה הביקורתית המציגה גרסה שונה על פי ניתוח הטקסט.

האם האדם הראשון כתב חלק מפרקי תהילים (כך על פי הגמרא)? תשובה בהרצאה…  

 

Nobility world

lectures 1

lectures 2

lectures 3

lectures 4