גוד בלס יו מיי לורד

מה בהרצאה?

חצרנים היו דמויות חשובות ובעלות השפעה רבה בבתי המלוכה באירופה לאורך ההיסטוריה. תפקידם הרשמי היה לשרת את המלכים והמלכות בחיי היום-יום, כמתווכים בין המונרך לבין בני החצר והעם. אך במציאות, הם מילאו תפקיד מרכזי גם בהשפעה על מדיניות, קבלת החלטות ובניהול משאבים ותקציבים.

חצרני בתי המלוכה נהנו ממעמד גבוה ויוקרתי בזכות קרבתם לדמות השלטון העליונה והשפעתם העצומה. יחד עם זאת, מעמד זה תלה בחוט שערה – שגיאה קטנה או חוסר אמון מצד המלך יכלו להוביל להדחתם המידית מתפקידם.

תפקידם כלל תיאום פגישות, כתיבת מכתבים רשמיים, תכנון אירועים חצרניים ותפאורה לטקסים מלכותיים. אך בנוסף, הם גם קיבלו החלטות מדיניות ומשפטיות, דאגו לאספקת כספים, ניהלו צבאות ותכננו מערכות מלחמה.

חצרנים רבים, כמו תומאס וולסי (Wolsey) מאנגליה, הפכו למנהיגים בפועל בזכות שפעת הכוח שצברו סביב המלך. אחרים התגלו ככלי משחק בידי גורמים שונים. מכל מקום, איש החצר היה גורם משפיע משמעותי בהיסטוריה של בתי המלוכה והממלכות באירופה.

ההרצאה תעסוק בחצרות מלוכה ואצולה המהוות את המוקד בניהול ענייני המדינה. נכיר את תפקידי המפתח בחצר, וגם את ליצן החצר; נדבר על תפקיד השגרירים כחלק מהמשחק הדיפלומטי המתנהל בין חצרות אצולה; נתוודע לחיי החברה והפנאי בחצרות השליטים – מוסיקה, תיאטרון, ריקוד, ציד וכדומה; נכיר מקרים מיוחדים של קשרים בתוך החצר; נתרשם מסגנון הלבוש בחצר ומכללי התנהגות מחייבים; ניכנס קצת אל המטבח ונצא אל הגינות המעוצבות.

ציור השגרירים (בעמוד הראשי של ההרצאה) של האמן האנגלי הנס הולביין מ-1533, הוא יצירת מופת ואייקון של ציור דיוקנאות רנסנסי. בציור מופיעים שני שגרירים צרפתים המוצגים בפרטי פרטים מעוררי השראה, כשמציצה מהצד אנאטומיה אלגורית של גולגולת המסמלת את הריק שבחיים.

ההרצאה מלווה בעושר ויזואלי ובקטעי מוסיקה של מלחינים מהממלכה. 

Nobility world

lectures 1

lectures 2

lectures 3

lectures 4